Du har 15 sekunder til at nå ud med dit budskab i et radiospot

Et velproduceret radiospot kan styrke dit brand, øge salget og ramme målgruppen præcist — men det kræver grundigt forarbejde, professionel produktion og et skarpt radiospeak.

I vores trin-for-trin guide får du alt, du skal vide for at lave en radioreklame. Vi kommer ind på hvordan bygger man den op, vælger det rette speak, og afslutter, så lytteren ikke er tvivl, om hvad de skal gøre.

Vil du gerne blive klogere på radio generelt?

Læs mere om radioannoncering her
en lydbølge i grøn

Trin 1: Definér formål og målgruppe 

Inden du skriver manuskript eller tænker i lyd, skal du stille dig selv følgende spørgsmål:

  • Hvad vil du opnå med din radioreklame? (For eksempel brandkendskab, salg, flere besøg til din hjemmeside, eller tilmeldte til et event)
  • Hvem er din målgruppe? (Alder, geografi, interesser, adfærd)
  • Hvilken call-to-action (CTA) skal spottet indeholde?

CTA’en er det man på dansk nogenlunde ville oversætte til “opfordring til handling” – altså hvad skal lytterne gøre helt konkret efter de har hørt dit spot. Det kan for eksempel være du gerne vil have dem til, at gå ind på din hjemmeside, ringe til dig, eller komme forbi den fysiske butik. CTA’en vil ofte være den aller sidste del af dit spot, og det der skal blive “hængende hos lytteren”, som det sidste.

Når du har gennemgået overstående, har du rammen for dit spot. Herefter kan du gå i gang med at fylde den ud med selve indholdet – nemlig manus og speak.

Trin 2: Skriv et klart, kreativt og kort manuskript

Radiospots varer typisk 10–20 sekunder – hvilket betyder, at det stiller store krav til sproget og fortællingen. Det er vigtigt at bruge et aktivt, engagerende sprog og fortælle en knivskarp historie, som lytterne kan relatere til. Og derefter slutte af med den føromtalte CTA.

Struktur: Hvad skal et radiospot indeholde?

Et godt spot er skarpt struktureret og effektivt. Det skal fange opmærksomheden med det samme og holde på den hele vejen igennem.

1. Hook – Fang lytteren fra første sekund

Radiospots bliver ofte hørt i bilen, i køkkenet eller som baggrundslyd. Derfor skal du indlede med noget, der vækker nysgerrighed eller følelser. Og gerne lige fra første sekund. Eksempler på ting du kan starte med er:

  • Et overraskende spørgsmål

  • En sjov eller dramatisk lydeffekt

  • En provokerende påstand

Eksempel: “Vidste du, at 8 ud af 10 danskere betaler for meget for deres strøm? Er du en af dem?”

2. Budskab – Vær skarp og konkret

Når du har lytterens opmærksomhed, skal budskabet leveres kort og klart. Undgå unødvendige informationer og tekniske detaljer. Husk at hold sproget letforståeligt, og menneskeligt. Drop marketing-jargonen, og hold tonen let og samtalende.

Tænk over: Hvad skal lytteren vide, føle og gøre efter at have hørt spottet?

Lyd og baggrundsstemning er vigtig i radioen, så husk at tænke disse elementer ind i dit spot.

Eksempel:

“Hos StrømSmart.dk får du fast lav pris – uden overraskelser! 

Skift på 2 minutter. Så let som at trykke på kontakten.” 

Lyd: (Klik på en stikkontakt)

3. Call to Action – Fortæl hvad der skal ske nu

Et effektivt radiospot slutter med en klar opfordring til handling:

  • “Køb i dag og spar 20%”

  • “Besøg os på eksempelshop.dk”

  • “Ring nu på 12 34 56 78”

Gør det nemt og fristende at tage næste skridt. Lytteren skal ikke være i tvivl om, hvad de skal gøre, efter at de har hørt dit spot.

Holder vi fast i vores strøm-eksempel, kunne det være:
“Gå ind på StrømSmart.dk – og få styr på strømmen i dag.”

4. Afslutningsvist: 

Sørg for at dit spot hænger godt sammen, og at der er en god sammenhæng mellem de forskellige dele, af spottet.

Eksempel:

Speaker: “Vidste du, at 8 ud af 10 danskere betaler for meget for deres strøm? Er du en af dem?”

Hos StrømSmart.dk får du fast lav pris – uden overraskelser!  Skift på 2 minutter. Så let som at trykke på kontakten. ” 

Lyd: (Klik på en stikkontakt)

Speaker: Sådan. Nemt ikke? Gå ind på StrømSmart.dk – og få styr på strømmen i dag. 

Lyd: Jingle/lydlogo “StrømSmart.dk – strøm på den smarte måde. “

Eksempler på radioreklamer:

Afspil video
Strands Blomster – programsponsorat
Eksempel på radioreklame
Strands Blomster – programsponsorat
Eksempel på radioreklame
Bilka – programsponsorat
Eksempel på radioreklame
Torben Clausen A/S – radiospot

Trin 4: Gå efter professionel produktion af radiospot 

Professionel produktion af radiospots er afgørende for resultatet. Dårlig lyd, ujævn speak eller forstyrrende baggrundsmusik kan underminere selv det bedste manuskript. Og den uprofessionelle kvalitet vil give et dårligt indtryk af din virksomhed – så derfor er det altafgørende at sikre en professionel produktion af dit speak.  

Vigtige dele af produktionen: 

  • Speak-optagelse i høj kvalitet 
  • Musik og lydeffekter, der styrker stemningen og skaber billeder i hovedet på lytterne 
  • Professionel mix og klipning, så lydbilledet fremstår klart og balanceret 

Husk, at hvis du bestiller et radiospot hos JFM Business, så hjælper vi dig fra start til slut med at lave dit radiospot. Det gælder både at skrive manuskript, finde speakere, musik og baggrundslyde der skaber den rette stemning.  

Ung mand rejser i toget med høretelefoner på

Kvinde sidder med headset ved skærm

Trin 5: Afspilning

Selv det bedste spot virker kun, hvis det rammer de rigtige lyttere. Vi segmenterer dit radiospot geografisk, og du har derfor mulighed for ret præcist at ramme de kunder, der er relevante for dig. Det er her det er vigtigt at have gjort sig nogle tanker om din målgruppe på forhånd. Er der et bestemt radioprogram, du tror, de ville være ekstra interesseret i? Så kan det give god mening med et programsponsorat, hvor et meget kort spot bliver spillet inden og efter et bestemt program. 

Du kan vælge at fokusere på geografisk segmentering. Hvis du ved, at dine kunder er fra lokalområdet, giver det god mening kun at fokusere på det område. Spild ikke markedsføringskroner på kunder, der med stor sandsynlighed ikke ville besøge din forretning alligevel. 

Overvej: 

 

Jeg vil gerne kontaktes
en lydbølge i grøn

Trin 6: Mål resultaterne af din radioreklame

Når spottet er sendt, skal resultaterne evalueres.
Der er flere muligheder for at måle effekten af dit radiospot, afhængigt af, hvad målet var med dit spot til at starte med.

  • Øget trafik til hjemmeside?
  • Flere opkald eller bestillinger?
  • Højere brandkendskab eller kampagneinteresse?

Den mest simple måde at måle på alle overstående mål er, at se forskellen før og efter at dit spot har kørt. Vil du mere i dybden med, hvordan man måler på de forskellige parametre, har vi skrevet en separat artikel om, hvordan du måler på effekten af dit radiospot.

Professionalisme betaler sig – og lyder godt!

Et radiospot er din virksomheds billet til at blive hørt. Når strategi, kreativitet og professionel produktion går hånd i hånd, kan du skabe et spot der engagerer og får kunderne til at handle.

Om du skal i æteren for første gang eller give dine nuværende kampagner et boost, så husk: kvaliteten på produktionen er alt. Husk også – dine kunder skal ikke være i tvivl om, hvad de skal gøre, når musikken toner ud.

Klar til at lave et professionelt radiospot? 

Overvejer du at få lavet et radiospot? Hos JFM Business samarbejder vi med erfarne speakere, kreative manuskriptforfattere og dygtige lydproducenter.

Kontakt os for en gratis og uforpligtende snak om dine muligheder – og få sat lyd på dit budskab. 

Læs vores cookie- og privatlivspolitik. Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke ved at kontakte os.

Tak for din henvendelse

Mange tak – vi har modtaget din henvendelse og vender retur hurtigst muligt.

Du hører fra os inden 48 timer på hverdage.

Er det en hastesag, er du altid velkommen til at kontakte os på telefon 66 12 12 12.

Din henvendelse er sendt – vi besvarer den hurtigst muligt.
Din henvendelse er sendt – vi besvarer den hurtigst muligt.
Din henvendelse er sendt – vi besvarer den hurtigst muligt.