Batter radio-annoncering på bundlinjen?
Det korte svar er ja. Radio har en helt unik evne til at vække følelser blandt lytterne, skabe troværdighed og gøre din virksomhed top of mind. Og som prikken over i’et eller flødebollen på vaffelisen – så er radio også en billig markedsføringskanal.
Hvorfor radio-reklamer?
Radio er et helt særligt medie. Det er nemlig et af de få formater, der ikke kræver din fulde opmærksomhed. Du kan lytte, mens du laver noget andet. Faktisk er det netop derfor, at radio er så effektivt og elsket – det er med, uden at forstyrre.
Du kan høre radio, mens du, kører bil, arbejder, går tur eller bare slapper af.
Det betyder, at radioen bliver en integreret del af hverdagen – som baggrund, som stemning, og som selskab. Det er stemmen, der følger dig hele dagen og skaber nærhed og tryghed, uden du nødvendigvis lægger mærke til det.
Samtidig har radio en unik evne til at formidle historier, vække følelser og skabe billeder i hovedet på lytteren – alt sammen kun gennem lyd.
Det er netop derfor, radioen har overlevet i en digital tidsalder. Fordi det virker.
3 gode grunde til at vælge radio

Med radio får du meget for pengene – du kan nå op til 1000 mennesker for 10 kr.

Radio har en høj troværdighed – og er god til at skabe stemning og følelser hos lytterne

Du kan vælge at fokusere på rækkevidde og nå bredt ud – eller koncentrere dig om dit lokalområde
Skab genkendelighed og relationer over radioen
Radioannoncering skaber nemt stemning, følelser og billeder i lytternes hoveder. Forestil dig en reklame, der beskriver en hyggelig café med duften af friskbrygget kaffe og lyden af blide samtaler. Lyden vækker sanserne og maler billeder, der engagerer lytterne så indslaget sætter sig fast i deres erindringer til næste gang de mangler en forhandler af netop din varer eller service. Lydlogoer, lokale dialekter og sjove slogans er eminente til at styrke relationen mellem dit brand og din målgruppe.
Høj troværdighed smitter af på din virksomhed
Det smitter at skabe relationer og det skaber en troværdighed der overskygger selv effekten af lignende indsatser på digitale kanaler. En undersøgelse fra Strategic Media Inc. viser, at radio har en tillidsgrad på 55%, mens sociale medier ligger på 36%. Radio skaber tillid som markedsføringskanal, fordi annoncering her foregår i et nøje kontrolleret miljø. Ligesom på TV, bliver indholdet kvalitetssikret af mennesker, der sørger for, at kun relevante annoncer når ud til lytterne. Det betyder, at radio annoncering er helt fri for spam, phishing, og scams. Det giver lytterne en tilbøjelighed til at have stor tillid til annoncerne i deres radio, hvilket har en afsmittende effekt på din virksomhed og brand.
89% af danskere over 12 år hører radio ugentligt
En af de faktorer, der bidrager til den høje ROI for radio-annoncering, er dens evne til at nå ud til mange mennesker på én gang. Ifølge tal fra Danmarks Statistik lytter mere end 89% af danskerne stadig til radio ugentligt. Det giver dig mulighed for at nå ud til potentielle kunder i mange forskellige geografiske områder og forstærke dit budskab der. Du kan vælge, om du vil segmentere, så dit spot kun afspilles i dit lokalområde, eller om du vil nå ud bredt geografisk.
Den store rækkevidde betyder, at du kan nå ud til mange for relativt få penge. Faktisk kan du få op til 1000 lytninger for 10 kr. – sammenligner man med for eksempel onlineannoncering, vil man ofte ligge på 50-70 kr. pr. 1000 eksponeringer.
Få et gratis radiospot
Du har lige nu chancen, for at få produceret et gratis radiospot til din virksomhed, og få en personlig gennemgang af dine muligheder for radioannoncering – helt uforpligtende. Du betaler kun for selve eksponeringen i radioen, som er blandt de billigste på markedet. Udfyld formularen via knappen herunder, og du vil blive kontaktet af en rådgiver hurtigst muligt.

”Det var svært for os at få fat i privatpersoner, indtil vi slog over i radioannoncer. Efter vi gjorde det, har vi oplevet større kundetilgang år efter år, som naturligvis viser sig på omsætningen og vores resultater”
Thomas Hammergaard
Ejer, Thomas’ Bilsyn
Gentagelse, gentagelse og (du har nok gættet det) gentagelse
– så er det nemlig lettere at huske budskabet.
Som tommelfingerregel siger man, at en potentiel kunde skal se og høre noget 7 gange, før de handler på budskabet – og netop gentagelser er en af radioens store styrker (kilde: Indeed). Radio sikrer dig en løbende tilstedeværelse i markedet med høj eksponering, og dit spot bliver afviklet med mange gentagelser, som sikrer, du er top-of-mind hos kunderne.
Sådan kan du bruge radio
Fra hurtige salgsbudskaber til stærk branding – sådan kan radiospot styrke din markedsføring.
Lyt til eksemplerne her:
Tilbud og kampagner
Events:
Branding:
JFMs radiostationer og rækkevidde
Vi har 4 kommercielle radiostationer og 837.000 ugentlige lyttere. Når du vælger et radiospot, BrandCare eller programsponsorat hos os, kan du nå din ønskede geografiske målgruppe – uanset om du vil dække en region eller et specifikt lokalt område.
Herunder kan du se, hvilke stationer der dækker dit område, og hvor mange ugentlige lyttere der er. Ønsker du at høre mere om dine muligheder for at annoncere i radioen? Så kontakt os for en uforpligtende snak – vores radioeksperter er klar til at hjælpe.
Det ugentlige lyttertal angivet er på JFMs FM kanaler.
Kilde: Gallup Lokalradio index, 2. halvår 2024/ Målgruppe 12 år +/ Stikprøve 7.261.
Radio Viborg
Radio Viborg er Midtjyllands førende radiostation og har været det i 40 år!
Stationen er stærkt forankret i det lokale handelsliv i hele Midtjylland, og er med til at sende live fra store lokale begivenheder som Fyrværkerifestival, Snapstinget og Byens Bedste. Er din målgruppe i Midtjylland, er Radio Viborg det helt rigtige sted at annoncere, med en stærk lokal forankring og en trofast daglig lytterskare.
Jeg vil gerne kontaktes
Radio VLR
Radio VLR er en forkortelse for Vejle lokal Radio, og som du nok har gættet, sender den direkte fra Vejle. Men lytterne hører ikke kun med i Vejle men også store dele af Midtjylland og Fyn.
Radio VLR er en lokalradio og har et tæt samarbejde med det lokale handelsliv, og det lokale liv i byen generelt. Hvert år sender stationen live fra store lokale begivenheder som Jelling musikfestival.
Jeg vil gerne kontaktes
Skala FM
Skala FM er en af de mest populære radiostationer i Syddanmark – og er isæt kendt for deres populære morgenprogram ”Verdens bedste morgen”, som kører alle hverdage.
Stationen spiller alle de store hits du kender, og byder altid på højt humør. Stationen har især en trofast lytterskare blandt de 40-49 årige i Syddanmark.
Jeg vil gerne kontaktes
Classic FM
Velkommen til Classic FM, en radiostation med en passion for de store hits fra blandt andet de farverige 80’erne og de festlige 90’ere. Mange danskere lytter især med på det populære morgenprogram ”Den dejligste morgen”, som spiller de største hits hver morgen. Og tuner igen om eftermiddagen på det populære program “Den bedste tid” med Dan Rachlin.
Den brede lytterskare og høje lyttertal gør Classic FM det ideelle sted for din virksomhed at annoncere og nå ud til en kvalitetsbevidst målgruppe.
Jeg vil gerne kontaktes
Er det er svært og dyrt at få dit radiospot i luften? Nej!
Det er nemlig super let at få skabt et radiospot, som dine kunder vil huske – og du kan sagtens komme i gang med et lille budget

1. Hvad vil du med dit spot?
Først og fremmest er det vigtig at finde ud af, hvad succeskriteriet for en radiokampagne er for dig. Hvem er dine kunder? Hvor er de? Søger du branding, eller har du et tilbud, der skal i fokus? Tal med din radiospecialist, så I sammen får lavet det helt rette radiospot til dig.

2. Nu er det tid at få dit spot i produktion.
Ud fra den indledende snak vil radiospecialisten vende tilbage med et konkret bud på, hvordan en kampagne til dig kunne se ud. Når vi ved, i hvilken retning vi skal løbe, sætter vores rutinerede producerer skub i tingene. Når der er enighed om form og indhold, bliver dit endelige spot produceret.

3. Vi er live on air!
Så er dit spot klar til at komme ud at leve – ud i de danske stuer, biler, på arbejdspladserne, og hvor folk ellers hører radio. Vi sørger for segmentering, afvikling og performance-opfølgning på dit spot.





