Batter radio-annoncering på bundlinjen?
Det korte svar er ja. Når det kommer til afkastet på hver investeret markedsføringskrone (ROI), er radioen en af de mest effektive kanaler.
Tallene taler for sig selv
Ifølge en rapport fra DLU og Data Intelligence ROI database, har radio-annoncering en gennemsnitlig ROI på 3,3 for hver investerede krone. Det betyder, du kan forvente at få 3,3 kroner tilbage for hver krone, du investerer i radio-annoncering. Investerer du for eksempel 1.000 kroner i en radiokampagne, vil du kunne opnå at få 3.300 kroner tilbage i kassen. Og det er en af de højeste ROI’er ifølge rapporten. TV ligger for eksempel på 2,3 kroner, og biograf annoncering er helt nede på 0,8.
Vil du gerne høre nærmere om hvad radio kan gøre for din virksomhed? Udfyld formularen og du vil blive kontaktet hurtigst muligt
”Det var svært for os at få fat i privatpersoner, indtil vi slog over i radioannoncer. Efter vi gjorde det, har vi oplevet større kundetilgang år efter år, som naturligvis viser sig på omsætningen og vores resultater”
89% af danskere over 12 år hører radio ugentligt
En af de faktorer, der bidrager til den høje ROI for radio-annoncering, er dens evne til at nå ud til mange mennesker på én gang. Ifølge tal fra Danmarks Statistik lytter mere end 89% af danskerne stadig til radio ugentligt. Det giver dig mulighed for at nå ud til potentielle kunder i mange forskellige geografiske områder og forstærke dit budskab der. Du kan vælge, om du vil segmentere, så dit spot kun afspilles i dit lokalområde, eller om du vil nå ud bredt geografisk.
Den store rækkevidde betyder, at du kan nå ud til mange for relativt få penge. Faktisk kan du få op til 1000 lytninger for 10 kr. – sammenligner man med for eksempel onlineannoncering, vil man ofte ligge på 50-70 kr. pr. 1000 eksponeringer.
Lige nu giver vi dig et yderligere gratis radiospot, når du køber en radiokampagne. Udfyld formularen herover eller klik på knappen for at blive kontaktet af en af vores rådgivere.
Gentagelse, gentagelse og (du har nok gættet det) gentagelse
– så er det nemlig lettere at huske budskabet.
Som tommelfingerregel siger man, at en potentiel kunde skal se og høre noget 7 gange, før de handler på budskabet – og netop gentagelser er en af radioens store styrker (kilde: Indeed). Radio sikrer dig en løbende tilstedeværelse i markedet med høj eksponering, og dit spot bliver afviklet med mange gentagelser, som sikrer, du er top-of-mind hos kunderne.
Sådan kan du bruge radio
Fra hurtige salgsbudskaber til stærk branding – sådan kan radiospot styrke din markedsføring.
Lyt til eksemplerne her:
Tilbud og kampagner
Events:
Branding:
6 gode grunde til at vælge radio
Du kan nå op til 1000 mennesker for 10 kr.
Radio har høj troværdighed og er let genkendelig.
Du får et højt afkast pr. investeret krone (ROI 3,3)
Radio er god til at skabe stemning og følelser hos lytterne
Radio er god til at gøre dig top-of-mind hos kunderne
Du kan vælge at nå bredt ud eller koncentrere dig om dit lokalområde
Skab genkendelighed og relationer over radioen
Radioannoncering skaber nemt stemning, følelser og billeder i lytternes hoveder. Forestil dig en reklame, der beskriver en hyggelig café med duften af friskbrygget kaffe og lyden af blide samtaler. Lyden vækker sanserne og maler billeder, der engagerer lytterne så indslaget sætter sig fast i deres erindringer til næste gang de mangler en forhandler af netop din varer eller service. Lydlogoer, lokale dialekter og sjove slogans er eminente til at styrke relationen mellem dit brand og din målgruppe.
Høj troværdighed smitter af på din virksomhed
Det smitter at skabe relationer og det skaber en troværdighed der overskygger selv effekten af lignende indsatser på digitale kanaler. En undersøgelse fra Strategic Media Inc. viser, at radio har en tillidsgrad på 55%, mens sociale medier ligger på 36%. Radio skaber tillid som markedsføringskanal, fordi annoncering her foregår i et nøje kontrolleret miljø. Ligesom på TV, bliver indholdet kvalitetssikret af mennesker, der sørger for, at kun relevante annoncer når ud til lytterne. Det betyder, at radio annoncering er helt fri for spam, phishing, og scams. Det giver lytterne en tilbøjelighed til at have stor tillid til annoncerne i deres radio, hvilket har en afsmittende effekt på din virksomhed og brand.
Er det er svært og dyrt at få dit radiospot i luften? Nej!
Det er nemlig super let at få skabt et radiospot, som dine kunder vil huske – og du kan sagtens komme i gang med et lille budget
1. Hvad vil du med dit spot?
Først og fremmest er det vigtig at finde ud af, hvad succeskriteriet for en radiokampagne er for dig. Hvem er dine kunder? Hvor er de? Søger du branding, eller har du et tilbud, der skal i fokus? Tal med din radiospecialist, så I sammen får lavet det helt rette radiospot til dig.
2. Nu er det tid at få dit spot i produktion.
Ud fra den indledende snak vil radiospecialisten vende tilbage med et konkret bud på, hvordan en kampagne til dig kunne se ud. Når vi ved, i hvilken retning vi skal løbe, sætter vores rutinerede producerer skub i tingene. Når der er enighed om form og indhold, bliver dit endelige spot produceret.
3. Vi er live on air!
Så er dit spot klar til at komme ud at leve – ud i de danske stuer, biler, på arbejdspladserne, og hvor folk ellers hører radio. Vi sørger for segmentering, afvikling og performance-opfølgning på dit spot.
JFMs radiostationer: Skal vi høres ved?
I JFM har vi 5 radio stationer, som dækker store dele af Danmark. Du kan vælge både lokale eller mere nationale radioreklamer.