Miljøfoder A/S mærker effekten af lokal synlighed gennem JFM
Miljøfoder A/S´s beslutning om opbremsning af annoncering blev en ommer, fordi det havde direkte og negativ indvirkning på omsætningen
Behov
Da Miljøfoder A/S kontaktede JFM, havde de et grundlæggende behov for øge den lokale synlighed og kendskabsgrad. Det blev starten på et mangeårigt samarbejde mellem Miljøfoder og JFM.
Løsning
Med Miljøfoders behov in mente, anbefalede JFMs specialister, på baggrund af den store mængde data, som JFM har til rådighed, at anvende radioannoncer og senere tilføje avisannoncer til markedsføringsstrategien. I dag består strategien af både radio- og avisannoncer, der sikrer et kontinuerligt kundeflow.
Fordelen ved at kombinere radio- og avisannoncer er, at de hver især rammer målgrupper, som kan være svære at ramme med traditionel markedsføring. Derudover giver kombinationen mulighed for, at den samme potentielle kunde rammes flere gange dagligt.
Miljøfoder prøvede et år at stoppe for radio- og avisannoncerne og mærkede et tydeligt fald i omsætningen og på bundlinjen. Året efter startede de annoncerne op igen.
Med Miljøfoders 40 månedlige radiospots får de 148.440 eksponeringer pr. måned lokalt i Viborg – eller det der svarer til 1.781.280 eksponeringer pr. år*.
Et fokus på markedsføring i lokalområdet, giver løbende kundetilstrømning
Miljøfoder A/S blev stiftet i 1994 af Karsten Bank og hans far, Søren Bank. Virksomhedens primære beskæftigelse er salg af alle slags artikler til hobbylandbrug – dvs. produkter til kæledyr, have, gødning, frø, jord, hegnsartikler og lignende. Målgruppen er bred, idet den blot er defineret som folk med dyr og hobbylandbrug. Derfor har virksomheden også haft succes med at ramme bredt gennem annoncerne i både radioen og i lokalsprøjten i Viborg, Viborg Nyt.
Karsten Bank har en lang historik ved JFM. Derfor har der også været skiftende fokus, og Miljøfoder har endda helt haft stoppet annonceringen et år. Det havde negativ effekt på bundlinjen, og virksomheden henvendte sig året efter hos JFM , for at genoptage annonceringen. Karsten og Miljøfoder kan derfor tydeligt mærke, at de øger synligheden og genkendeligheden ved kunderne.
Annoncerne giver Miljøfoder synlighed og kendskab som kan mærkes på bundlinjen
- Miljøfoder laver etårige aftaler med JFM for at sikre et stabilt og sikkert kundeflow til en favorabel pris. Dét giver dem en god tilstrømning af kunder
- Igennem annoncerne mærker Miljøfoder en tydelig forskel på bundlinjen, idet synligheden og kendskabet i og omkring Viborg opretholdes
Miljøfoder ønskede at sikre et stabilt kundeflow og maksimal synlighed i og omkring Viborg. Det lykkedes igennem en strategisk markedsføringsplan med fokus på radio- og avisannoncer.
Miljøfoder og JFM´s samarbejde er en succes. Det fortæller den tilbagevendende årlige samarbejdsaftale, som sikrer, at vi sammen, både hos Miljøfoder og JFM, skaber resultater.
”Et år stoppede vi vores radio- og avisannoncer hos JFM, og vi kunne tydeligt mærke, at omsætningen faldt. Året efter startede vi annoncerne op igen, og har fortsat lige siden. Synlighed er altafgørende for os, og det får vi igennem annoncerne”
*estimeret vha. Gallups Lokalradio Index – 2. halvår 2022.
Er du blevet inspireret?
Lad os få en uforpligtende snak om, hvad vi kan gøre for dig og din forretning.
Du tager det første skridt. Så tager vi resten.
Vi hjælper gennem hele processen; fra rådgivning til eksekvering af både jeres digitale tilstedeværelse og jeres markedsføring. Og selvfølgelig på alle relevante platforme.
Vi glæder os til at høre fra dig.