Sydbank ville ramme helt særlig målgruppe med podcasten ’Noget for pengene’
Fra koncept til produktion. Fra produktion til markedet. Sydbank og JFMs samarbejde har betydet, at konceptet bliver leveret til den rette målgruppe, og stadig flere får glæde af podcasten og dens indhold.
Udfordring
Sydbank arbejder kontinuerligt med at udbrede kendskabet til banken. Derfor var Sydbanks kommunikationschef, Louise Kielstrup, og afdelingen bag hende, i gang med at udvikle en kampagne til privatkunder, idet de finder ud af, at kampagnen vil kunne fungere rigtigt godt på lyd. Deraf blev der i samarbejde med JFM sat strøm til podcasten ”Noget for pengene”.
’Noget for pengene’ er udviklet og produceret i et samarbejde mellem Sydbank og JFM, og har forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen og content creator Zepur Sofia Margarian som værter. Podcastens fokusmålgruppe er ”den 33-årige kvinde fra Kolding”, da intentionen fra Sydbanks perspektiv har været, at man gerne vil kunne ”stille de dumme spørgsmål” – og særligt med kvinder i tankerne. Sydbanks egen research fortæller nemlig den historie, at for kvinder er økonomi generelt et tabu, kvinder sparer mindre op, har mindre pensionsopsparinger mv.
Det har derfor været nødvendigt med målrettede distributionskanaler for podcasten, for at ramme målgruppen præcist og på tværs af Danmark. Og netop her har JFM kunne supplere, idet Sydbank havde behov for at kunne komme bredt ud igennem et større mediehus, ifølge Louise Kielstrup.
Løsning
’Noget for pengene’ er produceret af JFM Lyd, og dernæst promoveret med digital annoncering og på JFMs radiokanaler – både i reklameblokken og som sponsoreret indhold ved Dan Rachlin og Bankboksen på ClassicFM.
Louise fortæller, at podcasten kontinuerligt får flere lyttere, hvilket også har været målet fra starten. Det sker idet ’markedsføringbenet’ er lagt ovenpå selve produktionen af podcasten, hvor radioannoncering og digitale annoncer bidrager til en bred vifte af markedsføring, der rammer målgruppen på tværs af Danmark. Og radioannonceringen har ramt målgruppen. 75% af lytterne er nemlig kvinder i alderen 18-34 år.
Fra produktion til lytteren
Sydbank er blandt Danmarks største banker, og arbejder kontinuerligt med synlighed og kendskabsmål for banken. Med hovedkontor i Aabenraa og ca. 2.200 medarbejdere på landsplan, leverer Sydbank services til privat- og erhvervskunder i hele landet.
Kommunikationschef Louise Kielstrup arbejder aktivt med de interne kendskabsmål, som Sydbank jagter. I virkeligheden kunne Sydbank godt selv have udviklet konceptet, men medieplatformen hos JFM og de tilgængelige distributionskanaler, har været afgørende for podcastens stigende kendskabsgrad og succes. Louise fremhæver alle de henvisninger de modtager fra lyttere, som er glade for podcasten. Dette vidner også om, at podcasten er produceret og udviklet i øjenhøjde med lytteren.
Sydbank gik til markedet med en konkret målgruppe og fik resultat
- Annoncering i radioen har sikret, at målgruppen er ramt med skarp præcision – 75% af målgruppen, kvinder imellem 18-34 år, blev nemlig ramt
- Podcasten nåede 2.237.736 visninger i perioden*
- Sydbank kørte 9.266 spots i perioden, hvoraf de kom i kontakt med 5.736.848*
Fra koncept til produktion. Fra produktion til markedet. Sydbank og JFMs samarbejde har betydet, at konceptet bliver leveret til den rette målgruppe, og stadig flere får glæde af podcasten og dens indhold.
Samarbejdet mellem Sydbank og JFM sætter fokus på værdien i at kombinere styrkerne organisationerne imellem, og på den baggrund udvikle relevant indhold for det generelle samfund, som tilmed styrker brand awareness.
“Den målgruppe vi gerne ville ramme, rammer vi spot on med hjælp fra JFM og deres distributionskanaler”
Hvordan kan et programsponsorat lyde?
*Perioden løb fra 6. november 2023 til 6. december 2024