Marketing Rapport
Brugen af AI og fokus på den personlige kommunikation er nogle af de marketing trends, som vi mener kommer til at præge 2024 i stor grad.
Introduktion
AI (Artificial Intelligence) har på rekordtid sat et meget stort præg på marketingverdenen, da teknologien gang på gang har overrasket inden for f.eks. udarbejdelsen af tekst, billede og video.
Anvendelsesmulighederne er nærmest uendelige, og AI indeholder derfor virkelig potentialet til at tage din marketingstrategi til det næste niveau.
Men skal vi så lade maskinerne ordne det hele for os?
Nej, selvfølgelig ikke. Den personlige kontakt er vigtigere end nogensinde før, og netop dét skal også komme til udtryk i markedsføringen.
Brugen af AI og fokus på den personlige kommunikation er nogle af de marketing trends, som vi mener kommer til at præge 2024 i stor grad.
Men hvis du ønsker at løfte din markedsføring til nye højder og være konkurrencedygtig i 2024, så skal du også have fokus på de resterende trends.
God læselyst!
Når vi snakker markedsføring i 2024, så er AI ikke bare en trend.
Det er et uundværligt værktøj, der kan spare dig for enorme mængder tid og ressourcer, og bør derfor altid indgå i din markedsføringsstrategi.
Ved hjælp af avancerede algoritmer og machine learning kan AI bearbejde og analysere enorme mængder data, på et niveau som vi mennesker aldrig vil kunne matche. Det gør, at teknologien er yderst effektiv til at sætte skub i processer, der normalt ville kræve meget manuelt og krævende arbejde.
Du kan anskue brugen af AI som en medarbejder, der har kigget alt på internettet igennem flere gange og kan læse og forstå ting med lynets hast.
Ved at udnytte AI i din markedsføring, kan du dermed effektivisere arbejdsopgaver og nå dine mål hurtigere. Du kan f.eks.:
- Lade AI producere tekst-, billede- og videoindhold til din hjemmeside, SoMe-platforme, e-mail marketing og lignende.
- Bruge AI til producere eller gennemgå kode på din hjemmeside eller specifikke landingssider.
- Automatisere gentagende manuelle opgaver. Det kan være alt fra at kigge data igennem, lave mødereferater, læse korrektur, udregne tal, kigge mails igennem og meget mere.
Hvordan kommer jeg igang med AI?
I efteråret 2022 blev ChatGPT offentliggjort, og det har siden været med til at revolutionere arbejdspladser, brancher og hele samfund. Siden ChatGPT blev verdenskendt, er et hav af andre AI-robotter dukket op. Vi har herunder samlet en liste med forskellige AI-værktøjer, der kan være med til at løfte din markedsføring til helt nye højder:
Jasper, Copy.ai, ChatGPT, Bard
Få hjælp til at skrive tekster, SEO-optimere eller bliv klogere på et emne. Disse AI-robotter er oplagte til at maksimere din hjemmesides potentiale, dine SoMe-opslag, e-mails og lignende.
Adcreative.ai
Få udarbejdet flotte og kreative annoncer på rekordtid. Med dette værktøj sparer du tid og kræfter på visuelt flot kampagne materiale.
Grammarly, Wordtune
Med disse AI-værktøjer får du en sproglig assistent, som kan hjælpe dig med at få styr på grammatikken. Det være i dit Word-dokument, i din e-mail eller i din Facebook-kommentar.
Zapier
AI-værktøjet giver dig mulighed for at indtaste dine idéer til et workflow, hvorefter Zapier giver dig et udkast på en løsning og dernæst giver dig mulighed for at opsætte workflowet.
Med den øget konkurrence på markedet, er det blevet væsentligt sværere for virksomheder at skille sig ud fra mængden – men det kan hyper-personalisering kan hjælpe med. Vi mennesker elsker personlig kontakt og omtanke – især når vi handler online. For her er vi ikke i samme grad vant til personlig kommunikation, som når vi f.eks. står nede ved favoritbageren og får en god snak med ekspedienten.
Så når vi bliver ramt af personlig kommunikation, føler vi os i langt højere grad unikke og specielle. Så er man ikke bare en tilfældig i mængden, men en værdsat og eftertragtet potentiel kunde.
Et andet vigtigt aspekt i hyper-personalisering er gennemsigtighed.
Når vi handler online, så er det sjældent at vi ser hvem vi egentlig handler med. Det kan derfor være yderst effektivt at sætte ansigt på på de mennesker, der står bag virksomheden.
Det kan være alt fra medarbejderportrætter på hjemmesiden til opslag på sociale medier, der viser dagligdagen i virksomheden. Det øger troværdigheden overfor kunden, og er med til at berolige dem før de træffer et valg om køb.
Hvordan kan jeg personalisere min markedsføring?
Der er mange måder at gøre det på, og det er egentlig kun fantasien, der sætter grænser. Det vigtigste er, at finde frem til de steder i din markedsføring, hvor det vil give mest mening at gøre brug af det.
Vi har herunder samlet tre eksempler på, hvordan du kan gøre brug af hyper-personalisering i din markedsføring:
1. Brug data til at skræddersy digitale kunderejser
Hyper-personaliseringens magi ligger i det forenede dataunivers; tænk CRM-systemer, browsing historik, interaktionsmønstre, SoMe præferencer, enhedsdata osv.
Ved at analysere denne guldmine af information, kan du forudse kundernes adfærd, præferencer og behov og dermed styrke din personlige kommunikation.
Meget forenklet kan du gøre således:
- Start med at segmentere din kundebase efter demografi, adfærd og præferencer. Brug dataanalyse til at identificere fælles mønstre og trends blandt dine mest værdifulde kunder.
- Implementer værktøjer, der indsamler data på tværs af touchpoints – fra sociale medier til kundeserviceinteraktioner. Sørg for, at dataindsamlingen overholder GDPR og andre privatlivsregulativer.
- Brug de indsamlede data til at skræddersy dit indhold. Det kan være alt fra personligt tilpassede digitale bannere til dynamisk indhold på dit website, der ændrer sig baseret på brugerens tidligere adfærd og præferencer. Mulighederne er mange!
Hvad nu hvis man ikke har nok data?
Så få opstartet processen med at indsamle den nødvendige data, der kan bidrage med værdi til din virksomhed. Alternativt kan du gøre brug af en ekstern partner, der ligger inde med den data som du har brug for (som f.eks. JFM).
Ved at outsource denne opgave frigør du interne ressourcer, så dit team kan fokusere på kerneaktiviteter og strategiske initiativer i stedet for datahåndtering. Derudover så specialiserer eksterne partnere sig ofte i databehandling og analyse, hvilket giver dem en dybere indsigt og viden, der kan forbedre effektiviteten af dine kampagner.
Så får du adgang til et meget stort datagrundlag, der med høj sandsynlighed indeholder værdifulde datapunkter omkring din målgruppe. Med nøgleinformation om dine brugeres adfærd og præferencer i hånden, kan du skabe målrettede digitale kampagner der ikke bare fanger opmærksomheden, men også driver handling.
Forestil dig digitale bannere, der er så tilpasset dine brugeres interesser og behov at det får engagement og konverteringsrater til at skyde i vejret.
Personalisering er nøglen, uanset om det baseres på demografiske detaljer eller sporede interaktioner med dit brand, og kan føre til ultra-relevante annoncer, designet til at inspirere til køb, tilmeldinger eller delinger.
2. Udnyt “snailmail”
Hvornår har du sidst modtaget et personligt adresseret fysisk brev? De færreste vil kunne huske det. Derfor er snailmail oplagt, når du vil skabe en personlig relation. En god anledning, der er særlig oplagt er, når du sender pakker til dine kunder fra dit varelager. Læg en personlig hilsen med dine varer – det er ret effektfuld.
Som et supplement eller helt enkeltstående kan du forstærke relationen ved at lægge treats som f.eks. slik, rabatter og lignende i pakkerne. Det er kun fantasien, der sætter grænser.
En afledt effekt der er meget positiv ved denne type personalisering, er at kunderne ofte kan finde på at dele den gode oplevelse de får med deres netværk (især på sociale medie platforme som f.eks. Instagram). På den måde opnår du gratis brandkendskab gennem dine kunders netværk, og får i den forbindelse typisk også fremvist de produkter som kunden har købt.
3. Gør brug af personlige videoer
Lav korte videoer, hvor du f.eks. fortæller, at du er taknemmelig for kundens ordre og straks går i gang med at pakke den. Her kan du også give tips eller gode råd omkring brugen af produktet eller fortælle noget interessant om den vare de har købt.
En personlig video har potentialet til at skabe en stærk relation, da den tydeliggør hvem kunden har handlet med. Det kan være med til at skabe en høj grad af kundeloyalitet.
Foretrækker du personlig sparring?
Book en tid hos en af vores lokale medierådgivere og få et professionelt blik på din markedsføringsindsats.
Vi hjælper dig gratis i gang med en effektiv markedsføringsplan, der tager afsæt i din virksomheds behov.
Markedsføringsplanen tager sit udgangspunkt lige der, hvor du er, så vi sammen kan rykke dig der hen, hvor du ønsker. Derfor er den også 100 % skræddersyet til og for dig