Printmediet lever stadig!
Printmediets udvikling holder vi et særligt vågent øje på, fordi den ad flere omgange er blevet spået sin død.
Printmediets udvikling holder vi et særligt vågent øje på, fordi den ad flere omgange er blevet spået sin død. Men hvilken vej går det, hvis vi kigger på det objektivt?
Den seneste opgørelse over avisernes læsertal (andet halvår 2022/første halvår 2023) gør op med det spåede død. Læsertallene viser sig nemlig at være stabile! Særligt overraskende er det, at 24% af den helt unge mediebruger ugentligt er i kontakt med et landsdækkende, regionalt eller lokalt dagblad på print.
At der faktisk på en måned er 72 pct. af danskerne, der er i kontakt med rene printmedier – altså, næsten tre ud af fire, overrasker Dennis Christensen, der i en artikel i Media Watch analyserer på avisernes læsertal.
”Når jeg lægger tallene sammen for alle printmedier, aviserne, månedsmagasiner, fagforeningsblade, organisationsblade osv., så er der faktisk på en måned 72 pct. af danskerne, der er i kontakt med rene printmedier – altså, det er næsten tre ud af fire”
– Analysechef Danske Medier, Dennis Christensen
Printprodukter er stadig tidssvarende, og brugerne er stadig interesseret. Så print lever. Og virker! Annoncering i dagblade og ugeaviser møder læsere med tid til fordybelse, der har valgt troværdigt, kvalitetsindhold.
De trykte medier giver plads til fordybelse
Printmediernes styrke ligger i, at den i sig selv skaber et roligere rum for læseren, hvor der er plads til mere fordybelse end ved digitale medier. Der er ingen støj om budskaberne, og du har derfor mulighed for at kommunikere i længere tid og med mere detaljerede budskaber.
Annoncering i dagbladene giver adgang til dedikerede læsere, der har stor interesse i det liv, der leves i det lokalliv, de er en del af. Læserne af dagblade betaler for deres abonnement, og har dermed aktivt tilvalgt produktet. Og så er der troværdigheden! Annoncer ved nyhedsbaseret indhold, opleves mere troværdige.
Ugeaviserne giver dine annoncer en lokal forankring. Alle lokalområder har deres egen lokale ugeavis, så uanset hvilket lokalområde du ønsker at bringe dine budskaber, er ugeavisen et godt valg og et stærkt medie. Ugeavisen er også ”Talk of the town”. Der skrives om stort, småt og lokalt – om noget vi ved noget om og kan tale med om. Den handler om livet hyper lokalt. Her og nu.
Ønsker du større opmærksomhed og mulighed for tid til at præsenterer dit budskab, så udnyt dagbladenes høje troværdighed og læsernes lyst til fordybelse. Fortæl din historie i et eksklusivt miljø, med ”tid” til at gå i dybden, uden at budskabet drukner i andet reklamestøj.
*Kilde: Danmarks Statistik, FU08, 2021
QR koder er back in business
Den er blevet spået sin død op til flere gange, men nu er den for alvor tilbage. Uanset om det drejer sig om mobilbetaling, log-in eller reklamer – så er QR-koden nærmest ikke til at undgå. Og det er med god grund.
Dét QR-koden er ekstra god til, er at gøre det nemt for kunderne, at komme direkte hen til det de leder efter. Som et slags virtuel dør med en smutvej, til præcis det du leder efter.
På den måde kan du lede kunderne direkte ind til det din annonce handler om, og dermed få trafik til dit digitale univers på en hel simpel måde.
Derudover klikker printlæsere sig mere rundt og fordyber sig i indholdet. Det så vi bl.a. i en kampagne for Jobdanmark, hvor printlæseren, der var henvist via QR, i gennemsnit så 1,19 sider, hvor andet betalt trafik lå på 1,00-1,06.
Og QR-koder vinder stadig terræn. I perioden fra 2021 til 2023 har brugen af QR-koder i markedsføring, globalt set, oplevet en vækst på 323%
Virker printmedier stadig?
Printmediet er unikt, da det kan noget, som moderne medier har svært ved; at “holde” på læseren. Når forbrugeren læser i en avis, er det typisk om morgenen ved morgenkaffen eller i toget på vej til arbejde. Med andre ord, er det tidspunkter, hvor læseren har tid og lyst til at lade sig fordybe og opsluge i et printmedie.
Læsning i printmedier står derfor i kontrast til læsning på digitale medier. Skærmen opfører sig som et distraherende element, og derfor er det nemmere at binde opmærksomheden i printmedier. Printmediet er derudover et medie med et stabilt læserflow og har senest i 2022 oplevet en mindre vækst i læsertal*.
*Kilde: Mediawatch, 2023
Fakta om printmedier
JFMs printmedier er stærkt repræsenteret af personer i den købestærke alder fra 50 år og opefter. Heraf har cirka 80% af læserne ansvaret for indkøb derhjemme.
Derudover giver JMFs printmedier mulighed for at bruge informationstunge reklamebudskaber, har en høj dækning per udgivelse, lokal forankring – dvs. mulighed for at være geografisk selektiv, har høj troværdighed og så dækker de målgrupper, som ellers er svære at ramme (f.eks. højtuddannede og erhvervsaktive).
3 facts om printmedier
1. Troværdig kommunikation
Med annoncer i printmedier – f.eks. ugeaviser og dagblade – giver det dig mulighed for, at anvende den troværdighed, som printmedierne har, til din fordel. Det giver nemlig en afsmittende effekt på dine annoncer, som giver et troværdigt og professionelt udtryk til potentielle kunder.
2. Større accept hos kunderne
Når læseren fordyber sig i avisen, har de større mulighed for at indtage og analysere annoncer. Det giver derfor en større brandbevidsthed hos den enkelte forbruger, som kan være med til at øge din forretnings image.
3. Printmedier i en moderne verden
Printmedierne er tilstede i sin traditionelle fysiske form og i en nyere online udgave. Fleksibiliteten ved at annoncere i et printmedie er derfor, at annoncen vises for alle slags læsere og iblandt professionelt produceret journalistisk indhold.
Vil du gerne have mere info eller en uforpligtende snak om dine muligheder?
Så udfyld formularen herunder – så kontakter vi dig indenfor 48 timer på hverdage. Alle tilbud er uforpligtende.