Hvad er en Google Business Profile?

Når forbrugere foretager en Google-søgning på f.eks. “bager [bynavn]”, vil der poppe forskellige muligheder frem. Og her er man tilbøjelig til at vælge, hvor der er mest information tilgængelig. Dette opnår man ved at opsætte sin Google Business Profile. Når denne er opsat, ser det således ud (markeret med firkanter):

 

Sådan ser en google Business profil ud. En computer og en telefon med eksempel på en Google Business profil på skærmen.

Google Business Profile (GBP) er en gratis service, der sikrer, at din forretning vises, når man søger efter dine ydelser i Google og på Google Maps.

En af de store fordele ved GBP, er at kunderne ved de kan finde dig lokalt. Der er selvfølgelig lidt arbejde i at få opsat din Google Business Profile, og holde den ved lige – men det er indsatsen værd, og en nem måde at sikre konstant synlighed lokal. Bestil din gratis opsætning eller optimering af din Google Business profil nu, så du ikke går glip af lokale kunder. 

%
af forbrugerne, slår virksomheder op på Google Maps, inden de besøger virksomheden fysisk.
%
af forbrugerne, der søger efter lokale virksomheder online, ringer eller besøger virksomheder indenfor 24 timer.

Få gratis opsætning eller optimering af din Google Business Profile

Helt gratis. Efter du har udfyldt formularen, vil du blive kontaktet af en specialist, som vil sætte din Google Business Profile op. Når profilen er klar til dig, vil du få den gennemgået af en lokal rådgiver.

Tilbuddet gælder kun virksomheder med et aktivt CVR nr.

Læs vores cookie- og privatlivspolitik. Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke ved at kontakte os.

Få styr på dit fundament

Google Business Profile er grundlæggende for succes med lokal markedsføring. Som det ses af figuren herunder, florerer det også som det basale fundament i pyramiden. Det er det du skal have på plads, før du kan begynde at bygge oven på.

Billedet viser behovspyramide for Google

Jeg har opsat min Google Business Profile, hvad nu?

I pyramiden ovenover er der en række tiltag, som bør bygges overnpå din Google Business Porfile, for at få det maksimale ud af din lokale markedsføring.

Du kan se de forskellige tiltag som en “6-trins-raket” for hvordan du tiltrækker flere kunder fra dit lokalområde. Du kan tænke på det som Maslows berømte behovshierarki, hvor du, for at opnå lokal synlighed, først skal have styr på det helt basale.

Mand sidder ved computer. bagved er der en grøn baggrund. Ved siden af står der "website og lokal SEO"

Google Business Profile er det fundamentale i pyramiden, så bestil din gratis opsætning eller optimering af din Google Business Profile, før du læser videre i vores guide:

Her fortsætter vi “6-trins-raketten” med trin 2 i pyramiden.

Trin 2: Website og SEO – Få trafikken fra GBP konverteret til omsætning 

Hvad end du har en fysisk forretning eller leverer en service, er et website afgørende. Det er din vigtigste digitale tilstedeværelse og her potentielle kunder kan finde basal information: hvad du sælger, hvem du er, åbningstider og kontaktinformation.

Når dit website er opsat og optimeret, og din Google Business Profile sprudler, er du klar til at drive trafik til din forretning. Og som nævnt i det tidligere punkt, er 56% af besøg fra Google Business Profile klik til dit website, så derfor er det vigtigt at have et opdateret website.  

Har du allerede et website? Optimer din lokale SEO

Et vigtigt element i lokal markedsføring er Lokal SEO, og det kan være afgørende for, at du får succes med lokal online markedsføring. Når en kunde søger efter “café nær mig” eller “bedste VVS’er i [bynavn]”, er det vigtigt du sikrer, at det er din virksomhed, de finder.

Ved at optimere din SEO kan du garantere at lokalsamfundet finder netop dine produkter eller tjenester, når behovet opstår. Dette skaber et både praktisk og følelsesmæssigt link mellem din forretning og dine lokale kunder. Læs mere om SEO.

Kvinde står med tablet på en grøn baggrund. Henover billedet står der SoMe og bannere

Trin 3: SoMe og bannere – Skalér din forretning 

Del opdateringer, tilbud og begivenheder på SoMe. Tag billeder af dine produkter eller af et afsluttet håndværkerprojekt. Den lokale forbindelse til potentielle kunder, bliver kun større, hvis de kan genkende eller identificere sig med din virksomhed. Det handler om at skabe en knytning til lokalmiljøet.

Sociale medier er også et oplagt sted til dialog – dine kunder kan kommentere og stille spørgsmål til dig, direkte på din profil og på dine opslag. Det styrker din kommunikation med kunderne, styrker din lokale forankring, og gør din virksomhed endnu mere personlig og autentisk. 

Dette kan du kombinere med bannerannoncering på nichérelaterede websites og på den måde styrke din lokale synlighed endnu mere. Hos JFM råder vi over nogle af Danmarks største nyheds- og nichésites, og har derfor ekspertisen til at hjælpe dig med bannerannonceringen. Kontakt os for at høre nærmere.

Trin 4: Print og radio – Styrk dit kendskab i lokalmiljøet 

Print og radio er et effektivt markedsføringsværktøj – især lokalt. Annoncer i aviser og radio giver din virksomhed et ansigt og en stemme, hvilket baner vejen for tillid og brandgenkendelse. Jo flere gange kunden bliver eksponeret for dit brand, desto større sandsynlighed er der for, at kunden henvender sig. 

Radiomediet er enestående, da det både formår at være personlig og universel. Lokalradio er en fast del af mange danskeres daglige rutine. De hører radio i bilen, i toget, og på arbejde. I hårde tal lytter hele 83% af danskerne ugentligt til radio. Lokalradioen kan derfor være et stærkt markedsføringsredskab.

Ugeaviserne har også stor opbakning i lokalmiljøet. JFM har ugentligt 1.059.000 læsere i ugeaviserne på landsplan. Derudover har ugeaviser…

 

Gå ikke glip af de resterende 3 trin i pyramiden

Læs hele guiden til at maksimere din lokale synlighed lige her:

Din henvendelse er sendt – vi besvarer den hurtigst muligt.
Din henvendelse er sendt – vi besvarer den hurtigst muligt.
Din henvendelse er sendt – vi besvarer den hurtigst muligt.